Przedsiębiorstwo Żeglugowe "DEXMOR" nosi tę nazwę od 15 czerwca 2022, kiedy to zostało przeniesione z Republiki Bialeńskiej do Palatynatu Leocji.
Wcześniej, w Republice Bialeńskiej nosiło nazwę Bialeńska Żegluga Morska i ostatnią jego siedzibą było Razorno. Jednak historia tego przedsiębiorstwa sięga początków 2014 - kiedy to zostało utworzone jako przedsiębiorstwo państwowe z siedzibą w Mesjano (na północy Wyspy Bialeńskiej) obok rezydującego w Topolnie Bieleńskiego Transportu Morskiego i Bieleńskich Linii Oceanicznych z Nowego Ab'Dorst. Wszystkimi przedsiębiorstwami morskimi kierował Ronon Dex.
Wtedy podział był taki, że BŻM zajmowała się transportem morskim ładunków drobnicowych oraz żeglugą przybrzeżną, BTM parał się morskim transportem paliw płynnych i lotnych oraz ładunków kontenerowych, a BLO to był armator pasażerskich statków wycieczkowych.
Z chwilą gdy Bialenia została podzielona na Rzeszę Bialeńską i Dżmahiriję Bieleńską miasto Mesjano znalazło się w komunizującej Dżamahiriji. Siłą rzeczy nie sposób było utrzymać tam funkcjonowanie przedsiębiorstw wolnorynkowych... W związku z tym przeniosłem wtedy BTM na tereny Rzeszy Bialeńskiej (zresztą jak i inne zarządzane przeze mnie przedsiębiorstwa), a Bialeński Transport Morski został sprywatyzowany i przeniesiony do mojego lenna Razorno.
Podział Bialenii i romans ze zwolennikami "kołchozu" był w sumie początkiem jej końca... Jak wiadomo "komuchy" i tak nigdy nic nie robią, poza stwarzanie konfliktów. W końcu ze skonfliktowanej Bialenii (Dżamahirija zdechła, ale konflikty pozostały) po prostu odszedłem, ale "zabierając co moje" czyli to co się udało uratować z moich prywatnych przedsiębiorstw. Nie było to proste bo ówczesne, nowe władze Republiki Bialeńskiej usiłowały na moim majątku ruchomym położyć swoje brudne łapska.
Azyl uzyskałem w zaprzyjaźnionym Palatynacie Leocji, gdzie stworzyłem Oceanię Leocką - czyli małe wysepki na oceanie będące terytorium zależnym Leocji. I to właśnie w palatynacie Leocji dawna Bialeńska Żegluga Morska została przekształcona w Przedsiębiorstwo Żeglugowe "DEXMOR".
Przedsiębiorstwo to aktywnie od lat działa w Leockim, morskim systemie gospodarczym - gdzie ma najwięcej, bo 16 statków czym do teraz mocno wyprzeda konkurencję.
Przedsiębiorstwo Żeglugowe "DEXMOR" od czasu opuszczenia Bialenii mocno się rozwinęło... już nie jest to tylko transport ładunków drobnicowych i żegluga przybrzeżna. Teraz to wielkie przedsiębiorstwo transportu morskiego mające też wielkie kontenerowce, tankowce, gazowce i wycieczkowce.
Oczywiście choć dyrekcja firmy znajduje się dalej w Leocji (a dokładniej w Nowym Razornie na Wyspie Mauna w archipelagu Oceanii Leockiej) to niewielki kraj nie miał nigdy tak wielkich potrzeb transportowych by zapewnić utrzymanie wielkiemu przedsiębiorstwu żeglugowemu. Swego czasu funkcjonował więc oddział DEXMOR-u w Cesarstwie Nan Di. Dzięki tamtejszemu, bardzo rozbudowanemu przemysłowi stoczniowemu nastąpił zresztą ten duży rozwój firmy.
Niestety Cesarstwo Nan Di odeszło z Bastionu i "wylądowało" w miejscu, gdzie żadna siła mnie nie zaciągnie, zresztą raczej nie byłbym tam mile widziany - co mnie nie dziwi z racji wieloletniego konfliktu z tamtejszym adminem.
Przyszło mi więc szukać kolejnego miejsca do działania... No, ale powstała (reaktywowała się) przyjazna Bolivaria (której przywódca zgodził się by tutaj rozwijał swój przemysł), a na horyzoncie jest też reaktywacja Arcadii. Odległy (od innych) kontynent ma duże potrzeby transportowe, a i reaktywowanie tutaj moich firm produkcyjnych stworzyło konieczność zapewnienia transportu morskiego.
W dniu dzisiejszym oficjalnie otwieramy bolivarski oddział Przedsiębiorstwa Żeglugowego "DEXMOR".
STATKI NALEŻĄCE DO PRZEDSIĘBIORSTWA ŻEGLUGOWEGO "DEXMOR'
Nasze statki są zarejestrowane obecnie pod trzema banderami: Oceanii Leockiej, Palatynatu Leocji oraz od Bolivarii (są to jednostki dawniej zarejestrowane w Cesarstwa Nan Di).
1. Pod banderą Palatynatu Leocji znajdują następujące jednostki:
Przede wszystkim jest to obecnie 16 uniwersalnych drobnicowców typu M-100, które pływają w morskim systemie gospodarczym Leocji.
W związku z pozostawieniem pod banderą Palatynatu Leocji oraz udziałem w jej systemie gospodarczym statki te otrzymały nowe malowania, które kolorystycznie nawiązują do barw narodowych Leocji.
Jednostki typu M-100 to nowoczesny drobnicowiec, wyposażony w dwa dźwigi ładunkowe - co umożliwia korzystanie również z portów o znikomej infrastrukturze przeładunkowej. Statek z dużym stopniu zautomatyzowany, wymagający niewielkiej załogi.
Nośność (DWT): 4500 t
Długość: 104 m
Szerokość: 18 m
Zanurzenie: 5,43 m
Prędkość: 16,6 w
Załoga: 17
Poza jednostkami typu M-100 banderę leocką noszą jeszcze trzy duże jednostki:
- kontenerowiec CS "Sokolnica" (należący do typu K-110),

- pojemność - 107000 GT/9050 TEU
- długość - 314m
- szerokość - 45,6m
- zanurzenie - 15m
- prędkość - 25 w
- zbiornikowiec MT "Oceania" (typu K-160),

- nośność - 160 tys. ton
- długość - 314m
- szerokość - 45,6m
- zanurzenie - 18m
- prędkość - 16 w
- gazowiec LNGC "Ronino" (typu G-150)

- ładunek - 147 tys. m3 gazu
- długość - 288m
- szerokość - 49m
- zanurzenie - 12,6m
- prędkość - 19,5 w
Portem macierzystym wszystkich powyższych jednostek jest Nowy Brzeg.
Powodem takiej decyzji jest fakt uczestnictwa drobnicowców w morskim systemie gospodarczym Leocji, a w przypadku trzech dużych jednostek po prostu nie mamy dla nich odpowiedniego miejsca w portach Oceanii. Co prawda mogą przywozić towary czy surowce i można je rozładować w niektórych portach np. Nowym Razornie czy w Koga, ale ich wielkość powoduje, że w tym czasie normalna praca portów jest niemożliwa.
Do tego zapotrzebowanie obecnie nieco ponad 150-tysięcznej Oceanii Leockiej nie jest tak wielkie, aby czyniło sensownym trzymanie na wyspach tak wielkich statków. W przyszłości może znajdzie się zastosowanie dla tankowca, bo zamierzamy uruchomić wydobycie ropy i gazu spod dna morskiego - będzie zapewne służył za pływający zbiornik ropy.
Ostatnie dwie jednostki DEXMOR-u pod banderą Leocji to dwa małe promy samochodowo-pasażeskie typu LPR-90, które nuż od lipca 2022 zapewniają komunikację pomiędzy główną Wyspą Leocką, a "wyspą północną".

Nośność (DWT): 612 t
Długość: 93,2 m
Szerokość: 17,5 m
Zanurzenie: 2,75 m
Prędkość: 14 w
Pasażerowie: 895
Samochody: 140
Tego typu jednostki, które sprowadziliśmy wraz z innymi statkami dawnej BŻM okazały się nieprzydatne na Oceanii. Co prawda łączność pomiędzy wyspami jest niezbędna i zapotrzebowanie jest duże, to jednak ten typ niespecjalnie się do tego nadaje. Odległości pomiędzy wyspami to często kilkadziesiąt kilometrów na otwartym oceanie... potrzebujemy jednostek o większej "dzielności morskiej". Natomiast te promy świetnie sprawdzają się w komunikacji pomiędzy bliskimi sobie wyspami leockimi.
2. Pod banderą Oceanii Leockiej pływają obecnie następujące jednostki:
Ponieważ wielkie statki towarowe są dla naszych portów po prostu za duże, to swego czasu nabyliśmy w Nan Di cztery średniej wielkości towarowce typu M-150.

Nośność (DWT): 10500 t
Długość: 148 m
Szerokość: 25 m
Zanurzenie: 6,2 m
Prędkość: 18,3 w
Załoga: 17
Nie są to jednostki nowoczesne, pamiętają jeszcze czasy Protektoratu Nan Di, ale na potrzeby Oceanii są idealne. Przy długości niecałych 150 metrów i zanurzeniu nieco ponad 6 metrów mogą swobodnie korzystać ze zdecydowanej większości naszych portów.
Kolejnymi jednostkami są drobnicowce typu M-100.

Są to jednostki identyczne, jak te pływające w morskim systemie gospodarczym Leocji. Zamówiliśmy je niegdyś w niewielkiej stoczni Ronon Shipyard w Renzai, ponieważ długa eksploatacja tych jednostek utwierdziła nas w przekonaniu, że doskonale się sprawdzają, a do tego są niezbyt duże i mają własne dźwigi przeładunkowe. Ułatwia to zaopatrywanie nawet niewielkich wysp Oceanii, gdzie nie ma dużych portów i stosownych urządzeń.
Tych osiem statków w zupełności wystarcza do regularnego zaopatrywania naszych wysp. Natomiast trzy kolejne jednostki są już mocno wyspecjalizowane.
Dwa holowniki pełnomorskie typu H-75

Nośność (DWT): 3567 t
Długość: 75,05 m
Szerokość: 18 m
Zanurzenie: 5,43 m
Prędkość: 20,5 w
To duże, uniwersalne holowniki - jednostki zdolne do holowania nawet dużych statków. Ponadto jednostki mogą pełnić również role statku zaopatrzeniowego dla platform wiertniczych oraz zabezpieczenia prac podwodnych. Co niebawem bardzo nam się przyda - gdy uruchomimy wydobycie ropy naftowej i ruszą nasze pierwsze platformy wiertnicze.
Zachowaliśmy też (przypłynął z Bialenii w czasie emigracji na Oceanię) statek do przewozu ładunków wielkogabarytowych i zabezpieczenia prac podwodnych typu JJ-140 (jednostka nosi nazwę "Tytan").

Nośność (DWT): 13000 t
Długość: 144,3 m
Szerokość: 26,7 m
Zanurzenie: 7,5 m
Prędkość: 18 w
Załoga: 80
Ładunek maksymalny: 1800 ton
Sprzęt: 2 dźwigi 900-tonowe.
Przeznaczony jest do przewozu wielkogabarytowych ładunków np. elementów rurociągów oraz zabezpieczenia prac podwodnych. Ma też dwa duże 900-tonowe dźwigi, które są przystosowane również do opuszczania ładunków na dno morskie. Ten statek poza przewożeniem ładunków podczas ewakuacji z Bialenii nie bardzo się nam dotychczas przydał - ale będzie bardzo przydatny do planowanego uruchomienia podwodnego wydobycia ropy.
Zachowaliśmy też statek wycieczkowy "Posejdon" (typu P-230), który przypłynął swego czasu z Bialenii i obecnie pływa pod banderą Oceanii.

- ilość pasażerów 2300
- długość - 293m
- szerokość - 33,5m
- zanurzenie - 6,5m
- prędkość - 22 w
- załoga - 700
Powodem takiej decyzji jest fakt, że Oceania Leocka w dużej mierze utrzymuje się z turystyki. Możemy więc potencjalnych turystów przywozić naszą własną jednostką morską.
Ważnym problemem Oceanii jest komunikacja między wyspami... dlatego cały czas eksploatujemy niewielkie, 40-metrowe katamarany pasażerskie typu SKP-40.

Długość: 39,9 m
Szerokość: 10,8 m
Zanurzenie: 1,26 m
Prędkość: 38 w (bez ładunku do 41 w)
Załoga: 6
Pasażerowie: 187
Eksploatujemy osiem takich jednostek (przywiezione z Bialenii w lipcu zeszłego roku), które z powodzeniem pełnią rolę szybkich "wodnych tramwajów" - jednak potrzebne są też jednostki większe. Niestety dwa duże promy samochodowo-pasażerskie, które przypłynęły z Bialenii zupełnie się do tego nie nadawały. Były to duże jednostki, zbyt duże do komunikacji między nieodległymi wyspami, a niezbyt nadawały się do oceanicznej komunikacji z Palatynatem Leocji. Zostały więc przekazane pod banderę Nan Di.
W zamian za nie zamówiliśmy cztery duże (ponad 85-metrowe) katamarany typu DKP-90 przeznaczone do transportu zarówno pasażerów, jak i pewnej ilości pojazdów. Układ katamaranu zmniejsza zanurzenie, co jest niezmiernie korzystane na płytkich wodach wokół niektórych wysp.

Długość: 86,6 m
Szerokość: 26 m
Zanurzenie: 3,7 m
Prędkość: 38 w
Załoga: 24
Pasażerowie: 576
Pojazdy: do 90
3. Pod banderą Bolivarii pływają w tej chwili następujące jednostki:
4 kontenerowce typu K-110

3 zbiornikowce typu Z-160

2 gazowce typu G-150

Powyższe jednostki zamówiliśmy kiedyś w stoczniach nandyjskiej Grupy Przemysłu Okrętowego "Haise" - sprawdziły się w dotychczasowej eksploatacji zarówno w Bialenii, jak i później w Leocji. Dlatego nandyjskie stocznie, mające u siebie wielu specjalistów budownictwa okrętowego z dawnej Bialenii zbudowały dla nas kolejne jednostki tych typów.
W Nan Di eksploatowana też promy w ramach połączeń promowych przez Morze Ciasne (po drugiej stronie morza Nan Di miało niewielką enklawę)
Były to dwa stare promy pamiętające jeszcze czasy Protektoratu Nan Di...

Długość: 108,7 m
Szerokość: 17,2 m
Zanurzenie: 4,6 m
Prędkość: 16 w
Pasażerowie: 520
oraz dwa nowoczesne promy, które pływały jeszcze w BŻM w Bialenii, a potem (po ewakuacji i przewozie emigrantów) stały w Oceanii zupełnie bezczynnie.

Nośność (DWT): 10100 t
Długość: 215,5 m
Szerokość: 31,8 m
Zanurzenie: 6,05 m
Prędkość: 22 w
Załoga: 17
Możliwość przewozu 1360 pasażerów i 250 samochodów (w tym ciężarowe).
Na chwilę obecną nie ma specjalnie pomysłu na wykorzystanie tych jednostek, ale zostały one zabrane z Nan Di w ramach przeniesienia dawnego oddziału DEXMOR-u do Bolivarii. Może jeżeli nastąpi udana reaktywacja Arcadii będzie je można wykorzystać do komunikacji pomiędzy Bolivarią i Arcadią?
Ze stoczni nandyjskiego GPO "Haise" w Nonsong zakupiono w czasach "nandyjskich" wielki wycieczkowiec nazwany niegdyś "Mazu" (od chińskiej bogini mórz), a niedawno przemianowany na MS "Atena".

- ilość pasażerów 7600
- długość - 396,8 m
- szerokość - 50 m
- zanurzenie - 10 m
- prędkość - 32 w
- załoga - 2350
Mam nadzieję, że posiadanie takiej jednostki będzie sprzyjało obecnie rozwojowi bolivarskiej turystyki.