Przedsiębiorstwo Stoczniowe "Ronon Shipyard" jest sumie najmłodszą firmą Ronona Dex bo powstała już w Cesarstwie Nan Di - 23 lipca 2023.
Jednak sama działalność stoczniowa nie jest niczym nowym, bo oprócz prowadzenia państwowych stoczni w Republice Bialeńskiej - miałem w tamtym kraju prywatną stocznię w Razornie (na terenie lenna o tej samej nazwie).
Stocznie ta specjalizowała się w różnych nietypowych produkcjach - to tam powstawały okręty dla gwardii lennych czyli jednostki najpierw odwzorowujące technikę lat 40-tych, a z czasem 70-tych. W Razornie zbudowano też żaglowiec wg starych projektów, który służył do łączności Bialenii z RON i kilka innych ciekawych projektów.
W końcowym okresie swojego istnienia Stocznia Razorno próbowała wejść na rynki międzynarodowe z bardzo nowoczesnymi jednostkami. Jej ostatnim projektem była duży, uniwersalny niszczyciel (napędzany reaktorem jądrowym) dla Królestwa Samundy (w związku z zaangażowaniem w tworzenie sił zbrojnych tego państwa) - jednak Samunda upadła zanim jednostkę dostarczono i obecnie, po modernizacji pływa ona pod banderą Oceanii Leockiej.
Po opuszczeniu Republiki Bialeńskiej i powstaniu Cesarstwa Nan Di przedsiębiorstwo zostało reaktywowane - jednak nie pod dotychczasową nazwą (bo w RB to była po prostu "Stocznia Razorno"), a już pod nową i uniwersalną (nie określającą miejsca funkcjonowania) czyli "Ronon Shipyard". Przedsiębiorstwo to zlokalizowano w około 80-tysięcznym nadmorskim mieście Renzhai. A większość pracowników była emigrantami z Republiki Bialeńskiej (w sumie w Nan Di było wtedy około 350 tysięcy dawnych Bialeńczyków).
Działanie Ronon Shipyard w Cesarstwie Nan Di nie było jednak łatwe, bo istniała tam już potężna i mająca sześć dużych stoczni Grupa Przemysłu Okrętowego "Haishe". Ronon Shipyard zajął się więc budową mniejszych jednostek - głównie na eksport. Natomiast wspomniane już duże niszczyciele (klasa "Orkan/Shigon") były produkowane w GPO "Haishe" na podstawie udzielonej przez Ronon Shipyard licencji. Zresztą i atomowe okręty podwodne klasy "Humbak" też nie były projektem nandyjskim, a wytwarzano je na podstawie dokumentacji będącej w moim posiadaniu od czasów bialeńskich.
W chwili gdy byłem zmuszony do opuszczenia Nan Di zawarłem w władzami dżentelmeńską umowę (rozstaliśmy się w przyjaźni), która pozwala im korzystać ze wszystkich moich wytworów i rzeczy stworzonych w Nan Di (stocznie państwowe były moim działem i pod moim zarządem), a jednocześnie jestem w posiadaniu własnej dokumentacji i mogę to sobie to odtwarzać już poza Nan Di - czyli obecnie (dzięki uprzejmości Victorio Marcosa) w Bolivarii.
"Ronon Shipyard" ma więc wszelaką dokumentację projektową, dokumentację badawczą i bazy danych pozwalające na uruchomienie produkcji nawet największych jednostek morskich.



Obecnie stocznia jest w fazie rozwoju, a pierwszą jednostką, która zostanie zbudowana przez Ronon Shipyard będzie 94-metrowy okręt patrolowy dla sił zbrojnych Wyspy Św. Małgorzaty.