(lekka na samochodach terenowych)
Kompania zmotoryzowana wchodzi w skład „komponentu kołowego” Regimentu Zmechanizowanego. Podobnie jak inne elementy tego „komponentu” jest stworzona w taki sposób by można ją było łatwo podzielić na dwie części. Kompania pełni rolę zmotoryzowanej kawalerii, może służyć do zadań rozpoznawczych, zabezpieczenia linii komunikacyjnych czy działań w terenach zurbanizowanych lub trudnych do operowania cięższym sprzętem.
Składa się z tego powodu z:
- plutonu dowodzenia (którego struktura w zakresie dowodzenia, jest również podzielna na dwie grupy dowódcze (drużyny dowodzenia).
- 4 plutonów zmotoryzowanych
Kompania liczy 258 żołnierzy i ma:
- 49 samochodów terenowych M144 (różnych odmian)
- 2 samochody ciężarowo-terenowe M566A
- 5 samochodów ciężarowo-terenowych M566
Pluton dowodzenia liczy łącznie (wraz z dowódca kompanii) 58 żołnierzy i jest podzielony na następujące elementy:
- Dowództwo kompanii,
- Drużyna gospodarcza,
- Drużyna techniczna.
Dowództwo kompanii liczy 35 żołnierzy i jest podzielone na:
- drużynę dowódcy kompanii
- drużynę zastępcy dowódcy kompanii
- sekcję sztabową.
Drużyna dowódcy kompanii i drużyna jego zastępcy są identyczne…
- liczą po 15 żołnierzy i mają trzy 5-osobowe sekcja (każda na jednym samochodzie terenowym).
- sekcja dowodzenia:
- dowódca kompanii (lub jego zastępca),
- radiotelegrafista,
- saper,
- strzelec wkm,
- kierowca
- sekcja przeciwpancerna:
- dowódca sekcji,
- 2 operatorów lekkich wyrzutni PPK,
- strzelec wkm,
- kierowca
- sekcja przeciwlotnicza:
- dowódca sekcji,
- 2 operatorów ręcznych wyrzutni pocisków ziemia-powietrze,
- strzelec wkm,
- kierowca
Do dowództwa należy również sekcja sztabowa…
...która liczy 5 żołnierzy (wszyscy uzbrojeni w karabinki) oraz dysponuje samochodem terenowym (uzbrojony w km kal. 7.62 mm x 51). W składzie sekcji jest m.in. pomocnik dowódcy kompanii oraz dwóch kancelistów – ci ostatni w trakcie wykorzystywania samochodu pełnią rolę kierowcy i strzelca.
Drużyna gospodarcza liczy 16 żołnierzy i jest dowodzona przez szefa kompanii. Ma do dyspozycji pięć samochodów ciężarowych 6x6 o ładowności standardowej 5 ton oraz samochód terenowy.
Przy czym jeden samochód ma opancerzoną kabinę i ruchome stanowisko wielkokalibrowego karabinu maszynowego kal. 12,7 mm x 99. Jest to samochód podoficera gospodarczego – pięć pozostałych ciężarówki to pojazdy bagażowe, na który przewozi się „dobytek” żołnierzy kompanii. Każdy pluton ma przydzielony jeden samochód do przewozu plecaków żołnierzy oraz dodatkowego wyposażenia plutonu. Szef kompanii dysponuje samochodem terenowym (pojazd jest uzbrojony w karabin maszynowy 12,7 mm) – pojazd ten jest również wykorzystywany do konwojowania transportu kompanii.
Skład drużyny gospodarczej:
- szef kompanii,
- dwóch pomocników szefa (jeden jest kierowcą samochodu terenowego),
- pięciu pomocników podoficera gospodarczego (jeżdżą samochodami bagażowymi),
- strzelec pojazdu podoficera gospodarczego / pełni też rolę kancelisty,
- kierowca pojazdu podoficera gospodarczego,
- pięciu kierowców pojazdów bagażowych.
Drużyna techniczna liczy 7 żołnierzy i jest dowodzona przez technika kompanii.
Drużyna dysponuje samochodem terenowym (pojazd jest uzbrojony w karabin maszynowy 12,7 mm – pojazd ten jest również wykorzystywany w marszach do konwojowania transportu kompanii) oraz samochodem ciężarowym (6x6, 5-ton ładowności), który ma opancerzoną kabinę i ruchome stanowisko wielkokalibrowego karabinu maszynowego kal. 12,7 mm x 99. Jest on używany jako ruchomy magazyn części i narzędzi.
Skład drużyny technicznej:
- technik kompanii,
- dwóch mechaników,
- kierowca samochodu terenowego / mechanik,
- pomocnik technika kompanii / magazynier,
- strzelec samochodu ciężarowego / pomocnik magazyniera,
- kierowca samochodu ciężarowego.
Pluton zmechanizowany liczy łącznie (wraz z dowódca) 50 żołnierzy i wzorem dawnej kawalerii jest podzielony nie na drużyny, ale na 5-osobowe sekcje. W plutonie jest 10 sekcji i tyleż samochodów terenowych M144 w odmianie lekko opancerzonej i wyposażonej w wieżyczkę z wielkokalibrowym karabinem maszynowym.
Sekcje plutonu zmotoryzowanego:
- sekcja dowódcy plutonu
- dowódca plutonu,
- radiotelegrafista,
- sanitariusz,
- strzelec wkm,
- kierowca.
- sekcja lekkiego działa bezodrzutowego 84 mm
- działonowy/dowódca sekcji (strzelec działo b.o.),
- 2 amunicyjnych,
- strzelec wkm,
- kierowca.
- sekcja lekkiego moździerza 60 mm
- celownicy moździerza/dowódca sekcji,
- ładowniczy,
- amunicyjny,
- strzelec wkm,
- kierowca.
- sekcja snajperska
- dowódca sekcji (obserwator),
- snajper (karabin wyborowy 12,7 mm),
- snajper (karabin wyborowy 8,6 mm),
- strzelec wkm,
- kierowca.
- 4 sekcje strzelców
- dowódca sekcji (karabinek ze strzelbą rewolwerową),
- strzelec (karabinek z granatnikiem),
- strzelec (karabinek i ręczna wyrzutnia ppanc),
- strzelec wkm,
- kierowca.
- 2 sekcje karabinu maszynowego
- dowódca sekcji (karabinek),
- celowniczy rkm (ręczny karabinek maszynowy),
- pomocnik celowniczego rkm (karabinek i amunicja do rkm),
- strzelec wkm,
- kierowca.
Pluton w przypadku działania pieszego może sformować sekcję dowodzenia (3 żołnierzy) oraz trzy 9-osobowe "drużyny", z których jedna pełni rolę "drużyny wsparcia).
Logistyka kompanii jest ważnym elementem struktury organizacyjnej, ponieważ ze względu na specyfikę działania pododdziałów musi zapewnić transport i zabezpieczyć działania kompanii oraz zaspokoić potrzeby bytowe żołnierzy.
Żołnierze poruszają się i walczą na samochodach terenowych (lub pieszo), ale w tych pojazdach nie ma miejsca na przewożenie żołnierskiego wyposażenia i „dobytku” - bo w bagażnikach samochodów jest umieszczona dodatkowa amunicja i inne środki bojowe.
Jednak aby zapewnić żołnierzom odpowiednie warunki bytowe (poza obiektami koszarowymi) należy ich odpowiednio wyposażyć. Żołnierze muszą mieć ze sobą zapasowe umundurowanie, zapasowe buty, odpowiednią ilościowo i jakościowo bieliznę czy środki ochrony przez warunkami atmosferycznymi czy działaniem środków trujących. Do tego żołnierze muszą mieć gdzie spać (namioty, śpiwory) oraz muszą mieć możliwość spożywania posiłku, w sytuacjach gdy nie jest on dostarczany w formie gotowej przez wyższy szczebel logistyki (kompania logistyczna regimentu). Muszą mieć też możliwość posiadanie drobnych przedmiotów użytku osobistego i środków higieny.
To wszystko musi być przewożone poza samochodami terenowymi ("bojowymi") i w tej racji kompania posiada aż pięć samochodów bagażowych. Wydaje się to dużo, ale założeniem jest by te wszystkie rzeczy mogły być w pobliżu żołnierza i pododdziału, a nie „gdzieś tam… na zapleczu”.
Każdy żołnierz jest wyposażony w duży plecak o pojemności 120 litrów, śpiwór oraz mały plecak „bojowy” (różne typy i pojemności – w zależności od pełnionej funkcji). Plecak bojowy większość żołnierzy ma albo na sobie, albo w bojowym wozie piechoty – natomiast duży plecak bagażowy i śpiwór jest przewożony samochodem bagażowym przydzielonym dla danego plutonu.
Jednak podczas długich samodzielnych działań część wyposażenia może być przeładowana na pojazdy poszczególnych sekcji bojowych, choć kosztem zabierania dodatkowego uzbrojenia czy pewnego zmniejszenia zapasu amunicji i środków bojowych.
Dodatkowo na każdych dwóch żołnierzy jest przewidziany niewielki namiot - przy czym ze względu na nieparzysta liczbę żołnierzy (11) w drużynach dowódcy drużyn mają dodatkowy namiot do swojego użytku. Tutaj trzeba zauważyć, że o ile duże namioty wieloosobowe są wygodniejsze to jedna zajmują sporo miejsca, a co ważniejsze proces składania i rozkładania jest stosunkowo czasochłonny. Używamy więc małych 2-osobowych (mieści się w nich 2 żołnierzy oraz ich wyposażanie) namiotów, które rozkłada się i składa w kilka minut. Użycie małych namiotów ułatwia też rozśrodkowanie personelu w terenie, co poprawia bezpieczeństwo w czasie działań bojowych.
Oczywiście w warunkach pokojowych, w czasie ćwiczeń poligonowych (na obozowiskach) będzie się również stosować duże, wieloosobowe namioty (zamiast małych) – jednak będą one dostarczane z pododdziałów logistycznych wyższego szczebla wg potrzeb bieżących.
Dodatkowo każda drużyna ma do dyspozycji skrzynię na wyposażenie… zawiera ona dodatkowo elementy przydatne podczas rozwijania obozowisk polowych np. składane taborety, lampy z zasilaniem bateryjnym, kuchenki polowe itp. Drużyna ma też zapas 50 litrów wody w zbiorniku z tworzywa sztucznego.
Na każdy pluton są przydzielone dwie skrzynki narzędziowe – jedna na narzędzia małe, a druga na duże.
Samochód bagażowy przydzielony do plutonu zmotoryzowanego:
Ładunek:
- 50 plecaków,
- 50 śpiworów,
- 25 namiotów,
- 2 skrzynie narzędziowe,
- 4 skrzynie na wyposażenie,
- 4 zbiorniki z wodą po 50 litrów.
Samochód bagażowy przydzielony do plutonu dowodzenia:
Ładunek:
- 58 plecaków,
- 58 śpiworów,
- 30 namiotów,
- 2 skrzynie narzędziowe,
- skrzynia sztabowa
- 3 skrzynie na wyposażenie,
- 5 zbiorników z wodą po 50 litrów.
Samochód podoficera gospodarczego:
Samochód podoficera gospodarczego przewozi w zasadzie tylko elementy „magazynku podręcznego szefa kompanii” czyli niewielki agregat prądotwórczy wraz z zapasem paliwa, skrzynki narzędziowe, dodatkowo zbiornik wody oraz skrzynię z zapasowymi elementami umundurowania (niewielka ilość różnych przedmiotów mundurowych, które najczęściej w polu ulegają uszkodzeniu lub zniszczeniu, co umożliwia bieżące uzupełnianie strat w tym zakresie). To niewielki ładunek, zajmujący tylko pewien procent powierzchni ładunkowej pojazdu.
Większa cześć pojazdu pozostaje pusta – jednak jest to zabieg celowy, gdyż musi być wolne miejsce na przewożenie rzeczy pobieranych na bieżąco z logistyki wyższego szczebla np. dowiezie dodatkowej amunicji czy przywiezienie termosów z posiłkami (z oddalonych kuchni polowych).
W kompanii zmechanizowanej występują jeszcze dwa ważne elementy zabezpieczenia działań:
- drużyna techniczna,
- sekcja sztabowa.
O ile samochód terenowy (pojazd technika kompanii) przewozi tylko odpowiednie zestawy narzędzi, a samochód ciężarowy (z opancerzoną kabina i uzbrojony w wielkokalibrowy karabin maszynowy) jest przeznaczony do przewozu materiałów eksploatacyjnych oraz części zamiennych – umożliwia to dokonywania podstawowych napraw „w polu”.
Natomiast samochód terenowy sekcji sztabowej (poza tym, że jest wykorzystywany jako pojazd dyspozycyjny dowódcy kompanii) przewozi wyposażenie sztabowe i rozwija również łączność (w tym informatyczną) satelitarną…